TRUSTMEDIA LANCEERT SABATO PASSIE-ONDERZOEK

In samenwerking met Ipsos Research Company lanceerde Trustmedia de voorbije zomer het Sabato Passie-Onderzoek: een studie die de leefwereld van de Sabato-lezer in kaart brengt. Waarin onderscheidt de Sabato-lezer zich van zowel de gemiddelde Belg als van de toplaag van de bevolking? En, belangrijker nog, hoe vertaalt zich dat in zijn consumptiegedrag?

 

Gepassioneerd en vermogend

De Sabato-lezer blijkt in de eerste plaats een gepassioneerde en actieve lezer met gemiddeld 5,4 passies (haast dubbel zoveel als de doorsnee Belg). Belangrijk hierbij is dat zij/hij ook daadwerkelijk over de middelen beschikt om zijn dromen te realiseren. Maar liefst 27% van de Sabato-lezers bezit meer dan 500.000 euro in financieel vermogen exclusief vastgoed (11 maal meer dan de gemiddelde Belg). Bovendien heeft zij/hij een erg breed interesseveld dat loopt van technologie en interieur over reizen, mode, gastronomie, auto’s, kunst en cultuur én spendeert zij/hij met de glimlach veel geld aan die passies.

 

Hybride Sabato-lezer

De Sabato-lezer typeert zich als een hybride consument. Zij/hij scoort namelijk even goed of hoger dan de gemiddelde Belg op de consumptie van alledaagse producten uit het bredere segment maar spendeert daarbovenop veel geld aan merkuitstraling, kwaliteit, vakmanschap en design. De Sabato-lezer is bijgevolg – veel meer dan de gemiddelde Belg en ook meer dan de toplaag van de bevolking – bereid om vlot te betalen voor premium merken en luxeproducten: deze spending-modus gaat duidelijk in tegen de algemeen heersende besparingstrend.

 

Contacteer eva.bohez@trustmedia.be (02/422.05.39) voor extra toelichting rond de resultaten per sector en de methodologie van het onderzoek.